Čo je to Street Workout? - časť 2.

„Ľudia chodia radšej do fitness centra trošku pocvičiť a porozprávať sa…“

street workout 3

Pokračujeme z úvodného článku: „Čo je to Street Workout? – Časť. 1“. Kalistenika sa ďalej rozdeľuje z dvoch rôznych pohľadov ako:


• Silová gymnastika – cviky na gymnastických kruhoch. Na kruhoch sa dajú cvičiť všetky cviky, ktoré som spomenul vyššie. Kruhy dajú kalistenike úplne iný rozmer a chuť. Precvičia také svaly a jemné väzivá, ktoré na hrazde a bradlách neodcvičíte. Keď už nástroj tak tento. Je to nástroj majstrov. Je to tak jednoduché a dobre skladné. Kruhy nezaberajú žiadne miesto a pri tom zaberajú ako nič iné. Je to ďalší level, lebo musíte kruhy udržať v rukách. Zo začiatku sa vám budú triasť. Časom ich ovládnete.


• Explozívne cviky – sú to napríklad aj muscle up s pomocou nôh cvik vyzerá ako zdvihodrep len to spravíte naraz a vo vzduchu. Je to prvá forma muscle up-u ktorú sa každý naučí ako prvú, skrátka sú to všetky cviky ktoré viete spraviť veľmi rýchlo za menej ako sekundu. Napríklad sklopka, saltá, kliky s tlesknutím, zhyby s tlesknutím. Supermana a xjump. Tieto cviky prevetrajú výbušný druh sily.


V týchto videách si môžete pozrieť postupnosť dvoch najzákladnejších cvikov – sú to drepy a kliky. Získate tak predstavu o metodikách a cvičení z vlastnou váhou. Všetko je vždy logický usporiadané. Ak budete postupovať zodpovedne a trpezlivo tak to dosiahnete!

Ľudom, najmä tým nezainteresovaním, sa môžu zdať niektoré druhy cvičenia podobné. Napríklad medzi kalistenikou a cross fitom (čo je fakt len veľmi zďaleka podobné). V kalistenike sa dáva obrovský dôraz na vykonané cviky. Jednotlivé partie musia byť napnuté a žiadny pohyb nesmie byť skrátený alebo odfláknutý. Všetko musí byť vykonané perfektne a precízne. Pri kalistenike sa málokedy niekto zraní. Všetko je prirodzené a vychádza často aj z pohybov zvierat. Samozrejme zraniť sa dá vždy. Najmä ak ste stuhnutý a nič ste necvičili už roky. Crossfit sú súbory cvičení aj s vlastnou váhou, behanie, dvíhaní ťažkých váh v podobe vzpierania. Často tieto cviky vyzerajú veľmi odflaknuto a často sa stane že niekto na streetworkoutovej súťaži napodobňuje ako crossfiťáci robia zhyby a každý sa na tom schuti zasmeje. Celkovo na súťažiach a stretávkach panuje vždy pohoda a dobrá nálada. Každý je ochotný pomôcť naučiť vás nové pohyby a všetci prišli v rovnakej veci.

Pri kalistenike máte na výber rôzne stratégie ako dosahovať svoje ciele a dobre je ich mať vytýčené, aby ste vedeli vybrať správnu. Také isté stratégie aj témy čo budem rozoberať v ďalších článkoch sa dajú využiť aj pri POWERLIFTINGU, sú to viac-kĺbové cviky z činkou alebo cvičenie s kettlebelom. Väčšinou powerlifteri cvičia podobné cviky ako vo weighted kalistenike, no ešte okrem toho cvičia cviky ako deadlift, benchpress a drepy z činkou. Zase kettlebell, je kategória sama o sebe. Je to ruská sila, ktorá sa dostala už do celého sveta a stále narastá na obľube. Ak máte radi železo, tak určite je výhodnejšie zvoliť tieto typy cvičení ako izolované cvičenia na nezmyselných strojoch. Neprinesú výsledky, ale skôr bolesť, lebo sú neprirodzené. Telo má pracovať ako celok a pulz má vyletieť až na maximum. To je pre veľa ľudí neprípustné a chodia radšej do fitnes centra trošku pocvičiť a porozprávať sa.

Na kalistenike je najlepšie alebo pre niektorých najhoršie, že nepotrebujete žiadne peniaze a žiadne extra priestory. Stačí vám podlaha alebo strom. Poprípade minimálne investície do hrazdy alebo gymnastických kruhov. Je to náčinie ktoré je stále rovnaké a bude vám slúžiť aj 20 rokov, zvyšujete len obtiažnosť cvikov vykonávaných na nich. Alebo vybehnete von. Hrazdy sú už takmer všade. Ak rozrátate peniaze, ktoré do toho investujete, tak zistíte staré dobré pravidlo, že najlepšie veci sú zadarmo. Je veľa kníh o cvičení tohto typu a všetko sa naučíte aj sami, poprípade keď nemáte čas študovať alebo sa vám nechce podporíte šikovného mladého trénera, pre ktorého je to životný štýl. Ak pochopíte ako sa dá vytrénovať pomocou rôznych metodík, ktoré musia mať vždy logiku tak zistíte, že film 300 nebol až tak prehnaný alebo scifi, teda až na tie príšery. Ak by ste to trénovali od malička, tak by ste boli stroj a ak si pamätáte na scénu ako mladý Leonidas zabil holý v divočine vlka, tak aj to je možné. Bola tam tuhá zima a ľadový vietor a dôkazom toho že je možné prežiť aj také podmienky je Wim Hof. Kto je to Wim Hof? Je to ľadový muž čo ma za sebou niekoľko guinesových rekordov. Vydrží plávať v ľadovej vode na Antarktíde aj hodinu a potom si ďalšie dve zabehá a to úplne holý. Objavil Wim hofovú metódu. Čo je to Wim hofová metóda sa dočítaš v mojom ďalšom článku:

street workout 5

Telo je dokonalý nástroj a je od prírody vybavené na prežitie aj v najhorších podmienkach. Avšak spôsobom života sme zleniveli. Môže sa nám zdať, že zvieratá sú lepšie vybavené. No podľa môjho názoru to nie je pravda. Máme dokonalý mozog. Zviera vie pohyb od prírody hneď. Človek sa ho učí dlho, ale nemá v ňom žiaden limit, čiže ak ho trénuje dlho, tak dokáže prekonať aj zviera. Možno nikdy nebudeme tak rýchli ako leopard, ale vďaka kapacite mozgu vždy vymyslíme niečo iné, aby sme boli lepší. Treba využiť tento potenciál inak ľudská rasa upadá. Všetko však treba postupne, hlavne ak ste dlhé roky nič nerobili. Aj o tom je môj ďalší članok: