Čo je to Street Workout? - Časť 1.

„Ľudia cvičili už v dávnych časoch a mali skvelé výsledky a silné telá…“

V tomto viac-menej úvodnom článku si rozoberieme čo je to street workout – jeho históriu a základné členenie. Street workout je v skutočnosti veľmi mladý, ale prvky, ktoré sa do neho začlenili už majú čosi za sebou. Môžete posilovať a stať sa super svalnaté monštrum, môžete sa stať skvelým akrobatom alebo amatérskym gymnastom, môžete aj z každého trocha. Každý si môže vybrať a to je na tom super. Aj pri cvičení si môžete zvoliť stratégie, aké vám budú vyhovovať k stanoveným cieľom. Čo sú stratégie a postupy cvičenia, rozoberám v článkoch:

Venujem sa cvičeniu s veľkou nálepkou STREET WORKOUT. Toto odvetvie prešlo históriou, no stále je verejnosti vo veľkej miere neznáme. Preto prevetráme históriu kalisteniky. Čo je to kalistenika? Je to náhrada za fitness centrá alebo fitness centrá sú náhrada za kalisteniku? Ľudia cvičili už v dávnych časoch a mali skvelé výsledky a silné telá, aj za dôb keď boli starí bohovia malicherní… V antickom grécku a možno dávnejšie (nepotrebovali žiadne fitness centrá). Odtiaľ pochádza aj jeden s názvov, ktorý sa používa čisto len pre základné cviky. Kalistenika je odvodené slovo a vzniklo zo spojenia Gréckych slov kálos (krása) a sthénos (sila). Cvičenie využívali aj Sparťania aby dosiahli silu a vytrvalosť polobohov, veď podľa legendy boli potomkovia Herkula, tak sa chceli podobať svojmu ideálu. Neskôr sa cvičenie uplatnilo u gladiátorov v Rímskej ríši, kde prežil najsilnejší. A ako sa Rímska ríša rozpadala tak sa kalistenika presunula na východ do Byzantskej ríše, aby sa potom za čias stredoveku vrátila do Európy a mohli ju trénovať rytieri a lukostrelci. Neskôr ako prichádzalo 20. storočie, začala sa ukazovať v plnej sile, bolo to jedno z jej najlepších období, no ako prišiel moderný fitness priemysel, kde ľudí presvedčili, že potrebujú na posiľovanie veľké „rárohy“ a predražené „prášky“, upadla na niekoľko rokov do zabudnutia.

street workout 2

Posledných pár rokov kalistenika a celkovo street workout naberá na sile. Zastrešuje ho World calistenics organization. Čo je to World Calisthenics organization? Je to najväčšia asociácia kalisteniky na svete. Vydávajú aj vlastné certifikáty pre nádejných mladých trénerov. Organizujú medzinárodné súťaže a každoročné majstrovstvá sveta. Skupiny cvičiace street workout sa posledné roky ukazujú na talentových súťažiach a umiestnujú sa veľmi vysoko. Verejnosť zvykne obdivovať niektoré kúsky na námestiach, kde sa mestské skupiny prezentujú a ukazujú čo vedia a čo nové sa naučili, no väčšinou je to len vrchol ľadovca. Street workout môžeme rozdeliť na podskupiny, nakoľko ho ako celok vytvorilo viac druhov cvičení a stále sa vyvíja a prichádzajú nové trendy.

Street Workout sa rozdeľuje do 3 skupín:

Dynamika – Čo je to dynamika? Sú to obdivuhodné akrobatické prvky. Preskakovanie hrazdy, 360ky, saltá a zoskoky z hrazdy atd. (v tomto sa vyznám najmenej), ale na ukážku si môžete pozrieť video:

Statika – Čo je to statika? Prvky, pri ktorých sa držia staticky náročné prvky ako back lever, front lever, vlajka, planche, stojka. Prvky prebraté z gymnastiky. Street workout a gymnastika sú dosť podobné. Určite si vygooglite, nech ste v obraze, ak to nepoznáte. Cvičiaci sa pri nich v podstate nehýbe, ale musí udržať náročne páky a poraziť gravitáciu. Cvičia sa aj na súťažiach v kategórií Freestyle, kde sa kombinujú s prvkami z dynamiky a je na čo pozerať, v prípade, ak prvky predvádza majster. Je to naozaj náročné, načo niekto fakt netrénovaný ani nepomyslí. Vo front lever a stojke sa cvičí súťaž Elite calisthenics, kde sa merajú na čas a kvalitu jednotlivé cviky.

street workout

• Kalistenika – to je základ všetkého a aj mojou doménou. Najviac sa venujem práve tomuto súboru cvičenia. To sú všetky tie kliky, drepy, zhyby, mostíky, kliky v stojke atď.
Nad týmito cvičeniami sa nedá vyhrať – vždy sa dá vymyslieť ťažší cvik, ťažšia páka, ťažší trik alebo pridať váhu na opasok pri weighted kalistenike (to je ďalšia kapitola sama o sebe). Preto je toto cvičenie úžasné. Tak isto aj v tejto kategórií sa organizujú súťaže. Bez závaží ma súťaž názov Sets and reps. Obvykle sa tam cvičia na počet zhyby a všetko kontrolujú dvaja porotcovia. Jeden sedí hore na hrazde a kontroluje či súťažiaci dáva bradu nad hrazdu. Druhý je dole a kontroluje, či si súťažiaci nepomáha veľmi nohami a dáva mu povel rukou, že môže robiť ďalšie opakovanie. Ďalší cvik sú dipy alebo inak kliky na bradlách – princíp je rovnaký, ako pri zhyboch. Potom ďalšia disciplína sú kliky na maximálny počet opakovaní alebo na čas. To najlepšie na záver drepy – obyčajné alebo pistol squats. Väčšinou sa meria počet opakovaní za minútu. Podobne to funguje aj pri weighted cvikoch. Tu sa prikladajú na opasok závažia. Väčšinou sa na zhyb pridáva 32 kg, na dip 48 kg a drep na jednej nohe 20 kg. Ďalšia súťaž je King of muscle up. Nespomínal som ešte cvik muscle up? To je škoda. Ak si viete predstaviť že robíte zhyb, ale miesto toho,  aby ste skončili, keď máte bradu nad hrazdou, pokračujete ďalej, až kým sa nevytiahnete úplne hore do vystretých rúk.
Je to azda jeden z najobľúbenejších cvikov vôbec a cvičia ho vo veľkom aj tí, čo robia prevažne kalisteniku, ale aj tí čo cvičia statiku, dynamiku a vlastne všetci. Na súťaži musí súťažiaci predviesť dokonalý muscle up s rovnými nohami. Pred neho sa nastaví pomyseľná úroveň (poprípade tam má porotca ruku) a nesmie sa jej dotknúť nohami, inak je opakovanie neplatné.