Dýchanie a otužovanie

„Niektorí siláci zo starších čias trhali reťaze na hrudníku len tým, že sa nadýchli.“

ladovy medved lad sneh

Dýchanie som trochu načrtol v predošlom článku: Zapájaj všetky svaly. Pri robení silového tréningu pri opakovaní nevydychuješ celý obsah pľúc! Trošku tak záleží aj od toho, akú techniku cvičíš. Ak cvičíš brutálny silový kúsok, tak keď vydýchneš všetok vzduch, stratíš napätie v tele a oslabíš sa. Ak cvičíš 20 zhybov, tak dýchaj: hore hlboký nádych a pri negatívnej fáze výdych. Bez poriadneho dýchania by si ďaleko nezašiel. Pri bruchu: pri zdvíhaní nôh vydychuj a pri klesaní nadychuj. Cvičenie od sily pľúc závisí viac, ako si myslíš. O technikách cvičenia píšem v článku:


Stratégia cvičenia s vlastnou váhou.

Všetky veci so sebou súvisia. Ak si neprečítal predošlé články tak to naprav, nech si úplne v obraze! Niektorí siláci zo starších čias trhali reťaze na hrudníku len tým, že sa nadýchli. Nádych je život a výdych smrť. To ako dýchame, nám určuje dĺžku života. Našu energiu a silu. Ninjovia pomocou
dýchania meditovali. Naučili sa ovládať dýchanie na takú úroveň, že by sme sa my bežní ľudia hneď udusili. Schovali sa do rybníka len s tenkou slamkou na vzduch a čakali na svoju obeť aj tri hodiny, ak bolo treba. Verili že dýchanie v rámci meditácie im pomôže dostať sa k múdrosti a osvieteniu a nebudú sa musieť kľukato cez mnoho životov a utrpení k nemu prepracovávať.

Wim Hofova metóda

Wim Hof objavil veľmi zaujímavú techniku, ktorá ti zvýši energiu a silu aj o 20% – možno aj viac, je ňou hyperventilácia. Sú to veľmi hlboké nádychy až do brucha a ešte rýchlejšie výdychy. Technicky sa nadýchneš do brucha, pľúc a tlačíš nádych ešte do hlavy – obrazne povedané. Následne vydýchneš bez toho aby si tlačil. Len vypustíš. Trik je v tom že sa nadýchneš maximálne a vydýchneš len pozvoľna. Takým spôsobom zostane v tele viac kyslíka. Spôsobí to návaly energie a myseľ pracuje na plné obrátky. Nadychuješ sa 30 – 40 krát. Po poslednom vydýchnutí zadržíš dych a sleduješ sa – všetko čo sa v tvojom tele deje. Robíš to pokým ti to je príjemné. Prvýkrát vydržíš tak 1 minútu až 1 minútu a pol. Potom sa nadýchneš maximálne hlboko do pľúc a tlačíš nadýchnutý vzduch na pľúca.

Wim Hof ľadový muž

Na fotke je ľadový muž Wim Hof.

Ak si to nikdy netrénoval, tak sa ti po pár opakovaniach môže zatočiť hlava. Časom zadržíš dych aj dlhšie a získaš neobmedzené toky energie. Už po sérii sa ti zdá, že celý vibruješ. Okamžite ti trávi a všetko ťa prestane bolieť alebo ak je to silná bolesť, tak sa utlmí. Po piatej sérii robím so zadržaným dychom kliky a spravím ich 40-50. Určite časom aj viac. Počas toho ako zadržiavam dych, si predstavujem oheň, ohnivú guľu alebo žiaru čo ma zahrieva. Keď skončím s hyperventiláciou a cvičením, tak idem do studenej sprchy a ďalej si predstavujem oheň. Voda sa mi nezdá vôbec studená. Wim Hofová technika je vedecký overená a dokáže sa ju naučiť každý – naučiť sa ovládať svoje telo, hormóny a imunitu. Treba však prekonávať svoje limity – iba tak sa učíme a rozvíjame. Preto nemôžeš zostať len pri studených sprchách, ale ísť sa kúpať von keď budú mínusové teploty. Samotný Wim Hof je dôkazom, že sa to dá a jeho posolstvo je, že jeho najlepším učiteľom je ľad a zima. Ak zostaneš doma v pohodlí studenej sprchy a vykúreného bytu, nič nové sa ďalej nenaučíš.

Je smiešny pohľad na svalnáča, čo rozpráva aký je tvrdý a pritom sa bojí studenej vody. Ja osobne žiadnu inú nepoužívam – či je leto a či zima. Momentálne cvičím ráno a aby som sa rýchlo prebral, tak po prebudení skočím do studenej vody. Okamžite som pripravený! Vynikajúce na studenej vode je to, že lieči zápaly a stimuluje celé telo. Mám kamárata, ktorý keď cíti, že na neho niečo lezie, okúpe sa v ľadovom Hrone a neprepukne to. Keď pôjdeš do naozaj ľadovej vody, budeš sa cítiť blažene a zároveň sa staneš silnejší a odolnejší. Budeš vládať viac pri cvičení a rýchlejšie sa zregeneruješ, čo je na nezaplatenie. Kus práce spravia naše hormóny a keď ich donútime vnútornými a vonkajšími stimulmi pracovať v náš prospech, tak progres bude rýchlejší. Keď vlezieme do studenej vody tak dýchame ako pri namáhavom cvičení. S dýchaním a otužovaním sa ti zlepší kondícia bez toho, aby si musel trénovať kardio. Viac sa dozvieš od WimHofa a jeho stránok, alebo zaujímavá je kniha od novinára Scota Carneyho – Čo nás nezabije. Je to kniha od investigatívneho novinára, ktorý vyhľadáva šarlatánov po celom svete a snaží sa vyvrátiť že majú nadľudské schopnosti. Svojím vyšetrovaním odhalil množstvo šarlatánov. Jeho pozornosť sa zamerala na Wim Hofa, ktorému vôbec neveril. Sám Scot Carney sa zúčastnil jeho učenia v Poľsku, kde po pár dňoch zistil, že Wim Hofové techniky fungujú. Dokonca spolu vyliezli na Snežku (kopec na Česko-Polských hraniciach) len holí v plavkách. Neskôr sa stali dobrými priateľmi a vyliezli spolu za par hodín na Kalimandžáro. Je to veľmi vzrušujúca a pútavá kniha, ktorú musíte prečítať.

Dobré spojenie dýchania a tréningu je dať si hyperventiláciu pred každou sériou. Nahradíš tak prázdny čas za niečo užitočné, čo ti naozaj zlepší tréning. Napumpuješ sa adrenalínom a kortizolom ako keby si sa predvádzal pred obrovským obecenstvom alebo dokonca skákal bunji jumping. Určite podáš lepší výkon. Dýchanie by si samo o sebe zaslúžilo aj desať trefných kníh! Ľudia čo dýchajú len plytko, tak sa nadýchnu veľmi veľakrát a trpia nedostatkom kyslíka a únavou. Rýchlejšie starnú. Čo sa môže zdať ako paradox, ale je to ako jesť len zákusky a očakávať že telo získa potrebné minerály a vitamíny. Deti dýchajú hlboko a do brucha a majú nekonečno energie aj keď celý deň skáču a lietajú.
Dobrá aplikácia pre Smartphone na zlepšenie dýchania je PranaBreath. Začínaš tam od nuly a vypracuješ sa na Shaolínskeho majstra. Tým, že sa naučíš pracovať s dýchaním, zažiješ pri svojom tréningu neskutočný progres. Na youtube sa dá nájsť tiež mnoho videí. Na záver trošku na odľahčenie – slovenská hymna otužilcov.